
Na każdym etapie życia podejmujemy różnorakie decyzje. Dla młodzieży kończącej szkołę średnią najważniejszą w najbliższej przyszłości decyzją jest ta o wyborze zawodu. Co wybrać, czym się kierować, jak „wstrzelić się” w rynek pracy? – to najczęstsze dylematy młodego człowieka.
Pierwszym krokiem na drodze świadomego planowania kariery zawodowej jest zawsze bilans własnych możliwości i predyspozycji zawodowych. Rozpoznanie własnego potencjału oraz znajomość procesów rządzących rynkiem pracy, mogą znacznie ułatwić naszą drogę do satysfakcjonującej pracy.
Uczniowie VI LO w trakcie zajęć badali swój potencjał za pomocą Kwestionariusza Zainteresowań Zawodowych (KZZ) w wersji online. Jest to narzędzie opracowane przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na potrzeby Ochotniczych Hufców Pracy oraz urzędów pracy. Test bada nasze skłonności i zainteresowania m. in. związane z szeroko rozumianą komunikacją interpersonalną, społeczne, opiekuńcze, przedsiębiorcze, mechaniczne czy artystyczne. Badany na końcu otrzymuje informację zwrotną w postaci profilu zainteresowań.
Zajęcia spotkały się z pozytywnym odzewem młodzieży. Dla uczniów ważny był szczególnie moment odczytywania wyników KZZ. Młodzi ludzie potrzebują tego typu potwierdzeń swoich mocnych i słabszych stron.
Na końcu prowadząca zachęciła licealistów do korzystania z usług pośrednictwa pracy oraz poradnictwa zawodowego, a także odwiedzania platformy dokariery.pl.
![]() |
![]() |
Fot. 1-2. Młodzież w trakcie wypełniania Kwestionariusza Zainteresowań Zawodowych w wersji elektronicznej
![]() |
Fot. 3. Doradca zawodowy Anna Kuchta wyjaśnia zasady wypełniania testu
![]() |
Fot. 4. Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych w wersji papierowej
Autor tekstu: Anna Kuchta
Autor zdjęć: Anna Kuchta, uczestnik zajęć