W 2009 r. w realizowany był w Ośrodku Szkolenia i Wychowania OHP w Starachowicach projekt pt. „Kształcenie zawodowe i praca wychowawcza z młodzieżą defaworyzowaną”. Projekt odbył się w Rimini, we Włoszech, w dniach 11-18.10.2009. Uczestnikami byli nauczyciele zawodu, wychowawcy, instruktorzy praktycznej nauki zawodu oraz kadra zarządzająca Ośrodka Szkolenia i Wychowania OHP w Starachowicach i Świętokrzyskiej Wojewódzkiej Komendy OHP w Kielcach.
Realizacja projektu miała na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników naszej instytucji. Wymiana doświadczeń z pedagogami pracującymi w podobnych instytucjach europejskich, stwarzała szanse takiego rozwoju. Realizacja wymiany objęła poznanie metod i form pracy z młodzieżą trudną. Projekt był realizowany we współpracy ze szkołami zawodowymi i instytucjami włoskimi wspierającymi młodzież w trudnej sytuacji. Uczestnicy projektu poznali nowe sposoby kształcenia zawodowego oraz innowacyjne rozwiązania technologiczne w nauce zawodu. Zdobyli również nowe umiejętności w zakresie wychowania i doradztwa. W ramach programu wizytowaliśmy instytucje: CASA CLEMENTINI – instytucja opiekuńczo-wychowawcza, SAN PATRIGNANO – Europejski Ośrodek leczenia uzależnień, UFFICIO SCOLASTICO PROVINCIALE – Kuratorium Oświaty w Rimini, SCUOLA PROFESIONAL – Ośrodek Kształcenia Zawodowego, CENTROPERL’IMPIEGO – Urząd Pracy.
W czasie wolnym od zajęć mieliśmy możliwość poznania historii i kultury Włoch. Zwiedziliśmy Rimini, odbyły się wycieczki do San Marino, Florencji oraz Wenecji. Uczestnicy byli oczarowani pięknem włoskiej architektury i krajobrazu. Zwiedzane miasta – perły kultury włoskiej – pozwoliły przenieść się w czasy renesansu i zostawiły niezapomniane wspomnienia.
Wiedza i doświadczenie z wymiany wzbogaciły warsztat pracy zawodowej każdego z uczestników projektu. Możliwość poznania włoskiego systemu kształcenia młodzieży defaworyzowanej pozwoliła na podniesienie efektywności pracy pedagogicznej.
W latach 2010-2012 realizowany był projekt partnerski „Ekstein – Kamień węgielny”. Projekt realizowany był przez partnerów z Niemiec, Francji i Polski: Niemcy (Evangelische Akademie Loccum, LAK Berufsnot e.V Hannover), Francja (Mission Locale Vernon-Seine Vexin ), Polska (Ośrodek Szkolenia i Wychowania OHP Starachowice, Zespół Szkół Zawodowych nr 3 Starachowice).
Koordynatorem projektu był Wolfgang Hellwig (Evangelische Akademie Loccum). Ze strony Polski w projekcie uczestniczyli: Lucyna Prokop, Ela Kordecka, Maciej Górski, Lucyna Brelska – Świętokrzyska Wojewódzka Komenda OHP w Kielcach).
Celem partnerstwa było wypracowanie katalogu kryteriów kompetencji socjalnych dla młodzieży defaworyzowanej, istotnych przy rekrutacji na zagraniczne praktyki zawodowe. Projekt uwzględniał również tematykę międzyreligijną i międzykulturową poszczególnych partnerów w odniesieniu do młodzieży. Efektem końcowym pracy partnerów była broszura, w której umieszczony został katalog kompetencji socjalnych młodzieży. Materiał zawarty w broszurze, przedstawiał zasady wyboru uczestników na praktyki zagraniczne z uwzględnieniem ich indywidualnych możliwości, osiągnięć, względnie ograniczeń. Współpraca zakończyła się wypracowaniem „katalogu kompetencji socjalnych” w językach partnerów.
Ważnym celem realizacji projektu było poznanie zasad funkcjonowania instytucji partnerskich oraz instytucji współpracujących, zajmujących się pomocą młodzieży defaworyzowanej. W ramach partnerstwa poznaliśmy religię i kulturę uczestników projektu, która według nas miała bardzo duże znaczenie przy realizacji tego typu przedsięwzięć. Zrealizowano 6 spotkań partnerów.
- Spotkanie 29.11 -04.12.2010 Loccum/Hannover
- Spotkanie 16.05- 21.05.2011 Starachowice/Kraków
- Spotkanie 11.07- 16.07.2011 Paryż/Vernon
- Spotkanie 10.10- 15.10 2011 Loccum/Berlin
- Spotkanie 02.11- 07.11.2011 Warszawa/Starachowice
- Spotkanie 10.06 -16.06.2012 Lourdes/Francja
Realizacja projektów unijnych w tym projektów Leonardo da Vinci podniosła prestiż naszej placówki w środowisku lokalnym. Współpraca pedagogów z krajów europejskich pokazała nam, że problemy wychowawcze z młodzieżą są podobne bądź takie same, inne natomiast są metody ich rozwiązywania.
Relacja z pobytu we Francji:
W dniach 10 -16.07.2011 odbyło się kolejne spotkanie partnerów z Niemiec, Francji i Polski w ramach projektu „Kamień węgielny” programu Leonardo da Vinci. W projekcie uczestniczyli – kierownik Ośrodka Szkolenia i Wychowania w Starachowicach Lucyna Prokop wraz z wychowawcą Elą Kordecką oraz dyrektor Zespołu Szkól Zawodowych nr 3 w Starachowicach Mariusz Majewski z nauczycielem języka niemieckiego Dorotą Rychlewską. Mobilność realizowana była u partnera z Francji – Mission Locale w Vernon i Paryżu. W czasie pobytu uczestnicy projektu poznali formy pracy instytucji francuskiej Mission Locale i jej zadania wobec młodzieży defaworyzowanej. Misje lokalne we Francji mają na celu doradzanie i pomoc młodzieży w wieku 18-26 lat. Zadaniem Mission Locale jest przygotowanie młodych ludzi do poruszania się po francuskim rynku pracy, przygotowanie językowe dla emigrantów, pomoc w radzeniu sobie w trudnych sytuacjach, przekwalifikowanie się i zdobywanie zawodu. Nowym doświadczeniem dla nas było monitorowanie postępów edukacyjnych podopiecznych na każdym etapie zdobywania wiedzy i kwalifikacji. Odbyliśmy wizyty w placówkach współpracujących z Mission Locale: ALFA ( biura doradcze), FJT(internat dla młodzieży), gdzie obejrzeliśmy warunki zakwaterowania młodzieży w partnerskiej instytucji z Francji. W trakcie wizyty odbyły się sesje robocze na temat znaczenia międzykulturowego i między religijnego przy wyborze kryteriów dla młodzieży do udziału w projektach europejskich . Mieliśmy także możliwość wymiany doświadczeń zawodowych na temat form i metod pracy z młodzieżą defaworyzowaną. Uczestniczyliśmy w paradzie na Champs – Elysee z okazji Święta Narodowego Francji oraz zwiedziliśmy zabytki Paryża. Kolejne spotkanie partnerów odbyło się w październiku u partnera niemieckiego.
Fot. Uczestnicy projektu „Ekstein – kamień węgielny” w czasie pracy i realizacji programu kulturowego
Fot. Uczestnicy projektu „Kształcenie zawodowe i praca wychowawcza z młodzieżą defaworyzowaną” w czasie pracy i realizacji programu kulturowego
Tekst: Lucyna Prokop