OCHOTNICZE HUFCE PRACY
ŚWIĘTOKRZYSKA WOJEWÓDZKA KOMENDA
                         
Świętokrzyska WK OHP  
ul. Wrzosowa 44  
25-211 Kielce  

tel./fax: (041) 200 17 50  
(041) 200 17 60  



 
Aktualności Przetargi Biuletyn Kontakt Partnerzy Strona główna






O KOMPETENCJACH MIĘKKICH W SKARŻYSKU-KAMIENNEJ

W miesiącu maju doradca zawodowy z Młodzieżowego Centrum Kariery w Skarżysku-Kamiennej Zofia Nikodem prowadzi indywidualne i grupowe porady, dotyczące kompetencji miękkich. Zajęcia umożliwiają nabywanie młodym ludziom umiejętności i postaw, które pracodawcy cenią sobie u swoich pracowników najbardziej.

Kompetencje twarde, w odróżnieniu od miękkich to cechy konkretne, mierzalne, niezbędne do wykonywania danej pracy. Można je potwierdzić dyplomami, certyfikatami, świadectwami. Do tej grupy kompetencji zaliczamy przede wszystkim posiadaną wiedzę i umiejętności. Cechy te podlegają możliwości rozwoju poprzez naukę, udział w szkoleniach i kursach, a także pracę na danym stanowisku. Przykłady to znajomość języków obcych, wiedza specjalistyczna, umiejętność obsługi programów/komputera/pakietu MS Office, posiadanie prawa jazdy i wiele innych.

Młodzież podczas porad dowiaduje się o istnieniu trzech rodzajów kompetencji miękkich, a mianowicie: osobistych, społecznych oraz menedżerskich. To ich poziom może zaważyć o znalezieniu wymarzonej pracy, w przypadku gdy potencjalni kandydaci mają podobne kwalifikacje, doświadczenia zawodowe i staż pracy. Dla pracodawcy ważne są nasze kompetencje osobiste, mające wpływ na jakość pracy. Są związane z samodzielną realizacją wykonywanych zadań. Wyróżniamy tu: elastyczność, gotowość do podnoszenia kwalifikacji, kreatywność w rozwiązywaniu problemów, radzenie sobie ze stresem, inteligencja emocjonalna, sumienność w dążeniu do rezultatów, zdolność do podejmowania decyzji. Równie istotne są: umiejętne planowanie, terminowość, odpowiedzialność, samodzielność, zaangażowanie, podejmowanie inicjatywy, wytrwałe poszukiwanie rozwiązań, zarządzanie sobą i czasem, takt i wysoka kultura osobista, podejmowanie dodatkowych działań w myśl powiedzenia „Nie ma rzeczy niemożliwych”.

Kompetencje społeczne decydują o skuteczności współpracy, porozumiewania się i wywierania wpływu na innych. Są to np. dbałość o rozwój i relacje, komunikacja interpersonalna, otwartość, asertywność, radzenie sobie z wpływem innych, współpraca w grupie. Od poziomu kompetencji menedżerskich, związanych z planowaniem, koordynowaniem oraz monitorowaniem decyduje skuteczność zarządzania innymi osobami, kierowanie, negocjowanie.

Z niektórymi pożądanymi cechami i umiejętnościami przychodzimy na świat, jednak nic tak nie umacnia kompetencji jak praca nad samym sobą i praktyka. Temu służą rozmaite kursy czy szkolenia (dotyczące np. komunikacji interpersonalnej, kreatywności, zarządzania sobą i czasem, sztuki motywacji, negocjowania czy asertywności).


Fot. 1-6. Młodzież podczas porad, prowadzonych z wykorzystaniem filmu szkoleniowego „Kompetencje miękkie, czyli co pracodawcy cenią najbardziej”


Autor tekstu i zdjęć: Zofia Nikodem



Informacje o ŚWK OHP
  Wojewódzka Komenda OHP
  Działalność
  Nasze jednostki
  Rekrutacja
  Absolwenci OHP
  Refundacja
  Projekty EFS
  Mobilne Centrum Informacji Zawodowej
  Oferty pracy
  Komunikaty
  Komenda Główna OHP
Serwisy powiązane z OHP
  Wojewódzkie Komendy OHP
  Centra Kształcenia i Wychowania
  OHP dla Szkoły
Ministerstwa Rządu RP
  Ministerstwo Edukacji Narodowej
  MRPiPS
  MRR
Użyteczne linki
  Świętokrzyski Urząd Wojewódzki
  Urząd Marszałkowski w Kielcach
  Urząd Miasta Kielce
  Miejski Urząd Pracy
  Powiatowy Urząd Pracy
  Wojewódzki Urząd Pracy
  Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych
  Portal Funduszy Strukturalnych
  Europejski Fundusz Społeczny
  EURES
  EURODESK
  EUROPASS
  PNWM















  swietokrzyska@ohp.pl