
KOMPETENTNY PRACOWNIK, CZYLI JAKI?
4 listopada, w Młodzieżowym Centrum Kariery w Jędrzejowie, odbyło się spotkanie doradcy zawodowego z uczestnikami 13-1 Środowiskowego Hufca Pracy. Podczas warsztatów, uczniowie szkoły zawodowej zastanawiali się nad pojęciem kompetencji. Doradca zawodowy podkreślił, że od kilkunastu lat często używa się nowego wyrażenia - kompetencje, przez co rozumie się wiedzę, umiejętności, uzdolnienia, style działania, osobowość, wyznawane zasady, zainteresowania i inne cechy, które używane i rozwijane w procesie pracy prowadzą do osiągania rezultatów zgodnych z zamierzeniami firmy. Jako kompetentną określa się osobę, która dzięki wysokim kwalifikacjom zawodowym, umiejętnościom komunikacji i współdziałaniu, doświadczeniu i cechom osobowym, bardzo dobrze wykonuje swoją pracę, niezależnie od zajmowanego stanowiska.
Uczestnicy spotkania wypracowali obraz kompetentnego pracownika, który zorientowany jest na klienta, umie się profesjonalnie prezentować, posiada wiedzę w zawodzie, który wykonuje i uczy się ustawicznie. Taki pracownik współpracuje w grupie, radzi sobie ze stresem ,jest wytrwały. Następnie uczestnicy podczas kolejnego ćwiczenia próbowali wskazać swoje kompetencje. Doradca zawodowy podkreślił, że profesjonalnie można określić swoje kompetencje, stosując narzędzia do ich badania. Kompetencje nie są cechami stałymi. Zmieniają się wraz z doświadczeniem oraz rozwojem zawodowym i życiowym człowieka.
Spotkanie przebiegało w miłej i twórczej atmosferze i zakończyło się stwierdzeniem, że kompetentny pracownik jest krokiem do sukcesu firmy .
Fot. 1. Uczestnicy spotkania podczas ćwiczeń
Fot. 2. Uczestnicy prezentują planszę,która jest wynikiem pracy na warsztatach
Autor tekstu i zdjęć: Bożena Leksa
|