
POŻYTECZNIE I W MIŁEJ ATMOSFERZE - FERIE W MCK W SKARŻYSKU-KAMIENNEJ
Zajęcia w dniu 18 lutego, prowadzone przez doradcę zawodowego - Zofię Nikodem, miały na celu dokonanie przez uczestników samooceny adekwatnej z rzeczywistością oraz zastanowienie się czy w pełni akceptują siebie.
Młodzi wykonali kilka testów mających na celu poznawanie siebie, m. in. Jaki jestem? Niedokończone zdania, Moje silne i słabe strony. Uczestnicy dowiedzieli się, że samowiedza człowieka narasta stopniowo i ulega różnym przeobrażeniom w miarę rozwoju osobowości. Nigdy nie jest pełna. Wyróżniamy w niej kilka zakresów informacji: wiedza o własnym organizmie i stanie zdrowia, stosunkach z innymi ludźmi i grupami, własnej psychice, marzenia i postanowienia o sobie takim, jakim chciałoby się lub powinno być. Kolejny zakres mówi o funkcjonowaniu i warunkach zmian własnej osobowości, o stopniu rozbieżności między ja realnym a ja idealnym. Samopoznanie znajduje wyraz nie tylko w wiedzy dającej się werbalizować, lecz także w emocjach i intuicjach trudnych do opisania. Daje siłę do poszukiwania rozwiązań, pozwala budować serdeczne, pozytywne relacje z innymi ludźmi. Ułatwia odnalezienie własnego miejsca na rynku pracy i umożliwia czerpanie z niej satysfakcji.
Świadomość tego jaki jestem i związana z tym samoocena ma ogromny wpływ na to, jakie cele stawiamy przed sobą, i z jaką energią je realizujemy. Pozytywne myślenie o sobie dodaje nam pewności siebie, pozwala uruchomić nasz potencjał. Takie cele na dzisiejszym spotkaniu postawił doradca zawodowy.
W rozmowie kierowanej prowadząca zwróciła uwagę, ze na nasze wybory dotyczące kariery powinny mieć wpływ dwa rodzaje czynników: wewnętrzne oraz zewnętrzne. Te pierwsze to nasze cechy indywidualne, zainteresowania, uzdolnienia, umiejętności, zdolności, temperament, cechy charakteru, system wartości i stan zdrowia. Analizą czynników zewnętrznych powinniśmy się zająć dopiero po poznaniu obrazu własnej osoby, tak aby wybór był trafny i przemyślany. Są to przede wszystkim: poznanie zawodów, ścieżek kształcenia, tendencji na rynku pracy.
Chłopcy i dziewczęta mieli okazję podzielenia się wynikami i wnioskami z wykonanych testów. Mówili o sobie, o zainteresowaniach, sposobie spędzania czasu wolnego, sukcesach i porażkach, cechach wyróżniających ich spośród innych. Zrozumieli, że nie ma dobrych i złych odpowiedzi w testach ale, że każdy z nas jest inny. Powinniśmy pielęgnować swoje zalety i mocne strony oraz pracować nad wadami.
Wiele do myślenia dało młodzieży ćwiczenie aktywizujące Mój kolega, moja koleżanka. Po jego wykonaniu jednomyślnie stwierdziliśmy, że to jak widzimy i oceniamy siebie, niekoniecznie zgadza się z tym jak nas odbierają inni.
Przeceniający siebie - myśli, że jest lepszy, pokazuje swoją wyższość, gardzi innymi, rozkazuje, chce błyszczeć, pracuje na pokaz, popisuje się. Niedoceniający siebie - źle mówi o sobie, przeżywa obawy, ma niską samoocenę, zwykle pesymista, nieśmiały, widzi siebie gorszym, bywa strachliwy. Kto przecenia siebie lub się nie docenia - nie ma pozytywnego i poprawnego odniesienia do własnej osoby. Każdy człowiek jest potrzebny, inny, niepowtarzalny. Dopiero tworząc adekwatny obraz będziemy się akceptować oraz odnosić do siebie i innych ludzi z szacunkiem i z miłością.
Fot. 1. Młodzież w trakcie wykonywania testów
Fot. 2. Rozmowa kierowana: Jak ja postrzegam siebie, jak mnie widzą inni?
Autor tekstu: Zofia Nikodem
Autor zdjęć: uczestniczka zajęć, Zofia Nikodem
|