O PRACY PRZYSZŁOŚCI W BUSKU-ZDROJU

Rozwój technologii w obecnych czasach powoduje, że jedne profesje giną, a pojawiają się nowe. Uczniowie stają przed trudnymi wyborami. Co robić po skończonej szkole? Jakie kierunki opłaca się studiować? I w końcu – które zawody są „zawodami przyszłości”? Warsztaty zorganizowane przez doradcę zawodowego buskiego MCK w dniu 15 października br. były próbą odpowiedzi na te właśnie pytania. W zajęciach wzięli udział uczniowie drugiej klasy technikum ekonomicznego z Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. Mikołaja Kopernika w Busku-Zdroju.

Uczestnicy zajęć dowiedzieli się, iż wraz z rozwojem technologii, w najbliższym przynajmniej czasie, automatyzacja będzie nie tyle likwidowała konkretne zawody, co niektóre zadania z tych zawodów, co wymusi na pracownikach umiejętność dostosowania się do zmian i chęć do nauki.

Szacuje się, że 65% dzieci urodzonych po 2007 roku będzie pracowało w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Kluczowa jest więc świadomość, że należy zastanowić się nad kompetencjami, które będą najbardziej pożądane na rynku pracy. Wspólnie z uczniami dokonaliśmy identyfikacji tych kompetencji i okazało się, iż młodzi ludzie doskonale wyczuwają tendencje. Samodzielnie potrafili wymienić cztery z dziesięciu najbardziej docenionych w 2020 roku kompetencji: kompleksowe rozwiązywanie problemów, kreatywność, zorientowanie na usługi, współpraca z innymi. Dowiedzieli się, iż pozostałe sześć, które w raporcie „Praca: scenariusze przyszłości” są wymieniane to: krytyczne myślenie, zarządzanie ludźmi, inteligencja emocjonalna, wnioskowanie i podejmowanie decyzji, negocjacje oraz elastyczność poznawcza.

Fot. Uczniowie drugiej klasy technikum ekonomicznego z Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. Mikołaja Kopernika z Buska-Zdroju w buskim MCK OHP

 

Autor tekstu i zdjęć: Elżbieta Ścióg